Laatst bijgewerkt: 28 december 2018

Over het wetenschappelijke onderzoek

Ik heb gezocht naar wetenschappelijk bewijs toen ik me voorgenomen had om een boek te schrijven over mijn 20 jaar ervaring met gebruikers in de ICT. Ik kwam erachter dat de ideeën die ik had deels klopte maar deels ook niet. Veel van de inzichten heb ik te danken aan het onderzoek van de Universiteit Twente: “CTRL-ALT-DELETE, Productiviteitsverlies door ICT‐problemen en ontoereikende digitale vaardigheden op het werk. In dit onderzoek komen veel bijzondere feiten aan het ligt over hoe de gemiddelde kenniswerker of kantoorwerker zijn computerwerk doet.

   

 

Vier belangrijke punten uit het onderzoek

   
   
geld over balk

Productiviteitsverlies: 20 Miljard Euro

Op basis van cijfers van het CBS en TNO is er een conservatieve een berekening gemaakt. Het aantal werkuren in totaal en het percentage van die werkuren die verloren gaan (7,6%) aan digitale problemen komen tot de 20 miljard euro.

Een simpele rekensom maakt duidelijk wat de genoemde cijfers betekenen voor een gemiddelde organisatie. Bij een fictieve organisatie werken 1500 medewerkers. Gemiddeld verliezen zij 4 uur per week door te weinig digitale vaardigheden. Bij 45 werkweken en een fictief uurtarief van 20 euro komt dit neer op 5.4 miljoeneuro per jaar!

   
   
man en vrouw zero ones

Leeftijd en geslacht zegt niks

Duidelijk is dat de leeftijd en het geslacht weinig zegt over het hebben van goede digitale vaardigheden. Ook het opleidingsniveau heeft beperkt invloed. Dat wil dus zeggen dat iedereen goede digitale vaardigheden kan ontwikkelen.  De kloof tussen de digitale wijsneus en de zogenaamde digibeet is minimaal en prima te overbruggen. Enkele inzichten, gereedschappen en afspraken onderling helpen hierbij.

 

   
   
 helpdesk small

 60% van helpdeskmeldingen: gebrek aan digitale vaardigheden

De ondervraagde helpdeskmedewerkers geven aan dat de meeste problemen door de gebruikers zelf zouden kunnen worden opgelost. Ook geeft men aan dat de helpdesk niet de aangewezen plek is om mensen op hun digitale onvermogen te wijzen. Een van de hoofdredenen dat het probleem blijft bestaan.

 

   
   
 collega hulp computer

Van Collega’s leren is prettigst en meest effectief

Kennis opgedaan in klik-hier-klik-daar trainingen is erg vluchtig en heeft nauwelijks blijvend resultaat. Bovendien zijn deze vormen van trainen erg kostbaar. Beter is het om de samenwerking op het digitale vlak te stimuleren. Immers alle informatie die nodig is om bepaalde digitale handelingen te doen staan uitgebreid en in veelvoud op internet.

Vaak is het wegnemen van onnodige onzekerheid en het geven van handvaten en inzicht genoeg om een team beter digitaal te laten (samen)werken. Vaak blijkt dat de benodigde kennis gewoon in het team aanwezig is! Alleen is men onzeker om het te vragen of hulp aan te bieden. DigiWeten! brengt daar verandering in.

  

 

research sience

Alles over het wetenschappelijk onderzoek

Ontvang een prettig leesbare samenvatting en het originele onderzoek van de UvT zelf.

Name

Email

Please enable the javascript to submit this form

Als je een account aanmaakt kan je er ook bij via de downloadpagina