digiweten logo

Is een digibeet dom?

Het valt mij op hoeveel mensen zichzelf als digibeet bestempelen. Als je als zogenaamde professionele automatiseerder langs gaat bij computergebruikers dan is het soms bij binnenkomst al: “Ik ben zo blij dat je langskomt, ik ben zo’n digibeet!”

 

In de praktijk valt dit dan vaak wel mee en soms blijkt iemand inderdaad erg onhandig met computers te zijn. Deze “digibeten” zijn vaak wel goed in bijvoorbeeld lesgeven in vliegtuigmotortechniek of het maken van een constructieberekening voor een flatgebouw. Dit zijn dus zeker geen domme mensen.

Veel Brieven Voorbeeld uit eigen praktijk

Ik heb een gebruiker aan de lijn die zijn printopdrachten kwijt is. We onderzoeken waarom. Hij verteld dat hij gisteren hard gewerkt heeft om heel veel brieven de deur uit krijgen. Hij had een standaardbrief en kopieerde en plakte daar de adressen in die hij weer had uit een Office Excel bestand. Vervolgens drukte hij op CTR: + P om de printopdracht te versturen. Hij noemde deze sneltoets er met trots bij.

Nu moet je weten dat de printopdrachten er pas uit komen als je je personeelspasje bij de printer houdt en dat elke nacht de printopdrachten automatisch verwijderd worden. De gebruiker had daar niet aan gedacht dus alle 475 brieven die als printopdracht naar de printer waren gestuurd waren dus de volgende dag weg.

Wat een domoor!

De mensen die dit lezen en Afdruk samenvoegen kennen zullen misschien glimlachen en misschien zelfs denken: ‘wat een domoor’. Het is echter geen dom zijn. Het getuigd van onwetendheid en gebrek aan inzicht. Het verschil is het bewustzijn dat nodig is op het moment dat je deze opdracht moet gaan uitvoeren. Als je namelijk de opdracht omschrijving als zoekopdracht in je favoriete zoekmachine had opgegeven had je je een dag werk kunnen besparen.

google veel dezelfde brieven maken

Dit komt Dagelijks voor

Nu is dit maar één voorbeeld. Er zijn vele voorbeelden te geven. Elke helpdeskmedewerker maakt dit soort dingen dagelijks mee. Het mooie is dat het redelijk simpel te verhelpen is. Er is vreemd genoeg echter erg weinig aandacht voor. Bij de introductie van een nieuw systeem wordt er nog wel eens geld besteed aan wat training. Verder regeert de waan van de dag. En die waan kost enorm veel geld. 

 

Onderzoek Universiteit Twente:

20+ miljard euro per jaar(!) verloren aan productiviteit



3 snelle feiten uit dit onderzoek.

  1. 56% werknemers in 33 meest rijkste landen ter wereld is praktisch digibeet.
  2. 60% van de meldingen bij een helpdesk zijn niet technisch van aard maar komen door een tekort aan inzicht en digitale vaardigheden.
  3. Leeftijd en geslacht zegt niks over het kunnen leren van goede digitale vaardigheden

Zie hier de Wetenschappelijke onderbouwing DigiWeten

 

 

Wat kan jij nu doen?

Ik krijg vaak de vraag hoe je snel tijd kan besparen. Dat is relatief simpel. De makkelijkste manier om in korte tijd 30% tijd te winnen is het gaan werken met sneltoetsen. Misschien ken je er een paar maar er zijn er heel veel.
De 3 mooiste voordelen van sneltoetsen op een rij:

  • Je leert ze heel snel uit je hoofd en worden onderdeel van je spiergeheugen 
    (net als veterstrikken, je denkt er niet meer bij na)
  • Ze voorkomen RSI en andere zenuwpijnen
  • Je werkt 30% sneller dan met de muis

Op meerdere vlakken een probleem

Met bovenstaande “veel brieven” voorbeeld in het achterhoofd kan je een aantal dingen concluderen.

De Digibeet

De medewerker, de “digibeet” uit het verhaal heeft zelf niet door dat hij een probleem heeft. Behalve dat het niet uit de printer kwam rollen had hij zelf het idee dat hij een lekker productieve dag heeft gehad. Niet veel mensen kunnen zo veel brieven zo snel van een adres voorzien. En hij heeft misschien nog gelijk ook wat betreft de mensen. Alleen een computer kan dat in 2 minuten.

Als je je bewust bent dat er een probleem is, ga je pas op zoek naar een oplossing. Dat de oplossing ligt in een zoekpopdracht op internet van 30 seconden is dan mooi meegenomen. Als deze gedachte niet bij je opkomt ben je dus een dag of meer bezig.

De collega van de digibeet

Stel je bent de collega van deze digibeet dan is de kans klein dat je dit ziet. We kijken niet zo snel op een andermans computer. Maar stel dat je dit wel ziet en doorhebt wat er gebeurt. Bovendien ken jij wel het bestaan van afdruk samenvoegen. Zeg je dan iets tegen je collega?

Dat zou zomaar verkeerd uit kunnen pakken. Je kan per ongeluk iemand als dom wegzetten en de ander beledigen. Je zou ook jezelf als betweter kunnen neerzetten en dat wil je ook niet. En al je goedbedoelde advies wel goed ontvangen zou worden is de kans groot dat jij het dan ook mag gaan doen. Want jij hebt er kennelijk verstand van! Dus in veel gevallen wordt er dan ook niks gezegd. Het probleem blijft bestaan.

De manager van de digibeet

Even los van het feit of een manager zelf wel of niet een digibeet is, hoe komt hij erachter dat hij medewerkers heeft die het DigiWeten bewustzijn niet hebben? In de dagelijks hectiek zal het niet aan de orde komen. Bij een functioneringsgesprek wordt er in veel gevallen niet op doorgevraagd.

blije werknemers


Manager
: Hoe gaat het werken met je digitale vaardigheden?
Medewerker: Prima! Gisteren en vandaag nog 500 brieven de deur uitgewerkt.

Uit het genoemde onderzoek komt naar voren dat de meeste computergebruikers hun Digitale vaardigheden enorm overschatten. In het voorbeeld is de gebruiker zich dan ook totaal niet bewust van zijn probleem en vind zichzelf erg handig met zijn sneltoets voor het printen. Dus als er gevraagd wordt naar zijn Digitale vaardigheden zal hij ook naar eer en geweten antwoorden: “Goed hoor! Ik werk zelfs met sneltoetsen. CTRL + P voor printen is echt een handige!” 

Meten digitale vaardigheden is lastig

Meten van Digitale vaardigheden blijft een moeilijk onderwerp. Zowel voor de manager om het onderwerp aan te snijden bij zijn medewerkers. Wie wil er nu op dit vlak de maat gemeten worden?

Ook is het niet makkelijk in praktische zin. Wat je makkelijk kan meten is knoppenkennis. Kent de computergebruiker bepaalde functionaliteit? En zo niet, wat betekend dat dan? Is die persoon dan een digibeet? Er zijn zo veel manieren om werkprocessen digitaal aan te pakken. Zelfs de professionals hebben daar nog wel eens heftige discussies over. Dus het meten van knoppenkennis is niet alleszeggend en misschien wel nietszeggend. Maar wie of wat kan dan wel helpen?

De Helpdeskmedewerker

Als de digibeet de helpdesk belt zal hij vriendelijk te woord gestaan worden en met zijn printerprobleem geholpen worden. Het is in veel gevallen pure toeval dat duidelijk wordt dat het in dit geval geen printprobleem is, maar een “niet weten dat Afdruk Samenvoegen bestaat” probleem.

In de meeste gevallen zal een helpdesk zijn excuses aanbieden voor het verliezen van zo veel printopdrachten en uitleggen dat het elke nacht opschonen de oorzaak was. Het advies zal zijn om de volgende keer dezelfde dag nog de bestaande opdrachten te printen. 

Conclusie

Een Digibeet is niet dom. Een digibeet mist inzicht en overzicht in de digitale wereld en het vertrouwen om daar wat aan te doen. De mensen op een afdeling hebben vaak een min of meer zelfde opleiding en achtergrond. Toch zijn er op de medewerkers op deze afdeling gemiddeld 56% digibeten.

Omdat het niet duidelijk naar voren komt tijdens het werk, of in gesprekken met manager of helpdesk blijft het probleem bestaan, alleen niet zo ervaren. In de jaarcijfers van een organisatie staat nergens dat het miljoenen heeft verspild aan tijd door gebrek aan Digitale vaardigheden.

Ben jij een digibeet of iemand die je kent?

Als jij je digibeet voelt en dit de reden is dat je dit artikel leest dan heb ik goed nieuws voor je. Het is op te lossen. Je zou kunnen beginnen met het lezen van mijn boek. Er zijn boek en sneltoetskaartjes shopjou al genoeg mensen voor gegaan die de stap van digibeet naar digiweet hebben gemaakt. Meer informatie over het boek DigiWeten! Dat geldt ook als je ouders, familie of vrienden hebt die digibeet zijn. Je zou ze het boek cadeau kunnen doen. Als je het boek DigiWeten! in onze webshop doet koopt je er nu mooie sneltoetskaarten bij!

 

 

Ontvang de nieuwsbrief (1 á 2 keer per maand)
met tips over Digitale vaardigheden.

Schakel javascript in om dit formulier in te dienen

Bekijk de Mogelijkheden / neem contact op.

Tags: digibeet, digibeten, digitale vaardigheden

Schrijf je bericht hier...
Je bent niet ingelogd ( Registreren ? )
of reageer als bezoeker
Reactie laden... De reactie wordt vernieuw na 00:00.

Wees de eerste die reageert.

Wil je op de hoogte blijven?

Klik op de knoppen hieronder en blijf op de hoogte.