digiweten logo

Efficiënter werken? Wat dacht je van 20 miljard euro per jaar!

Efficienter werken is snel en makkelijk haalbaar. 56% van de werknemers is praktisch digibeet. Zij zijn onvoldoende bekend met digitale mogelijkheden die reeds binnen de organisatie beschikbaar zijn. Dat is is een enorme verspilling van 20 miljard euro per jaar in Nederland alleen. Gelukkig zijn er makkelijker oplossingen. 

Jaarlijks 20 miljard euro alleen in Nederland

De Universiteit van Twente heeft becijferd dat een tekort aan digitale vaardigheden in het Nederlandse bedrijfsleven alleen al 20 Miljard Euro per jaar kost. Dit gaat dan om bestaande software die al gebruikt wordt bij de onderzochte organisaties. Vaak krijgt het nieuwe softwareprogramma even veel aandacht. Een training, nieuws op het intranet over het nieuwe digitale wonder. Na verloop van tijd is deze nieuwe applictatie onderdeel van de waan van de dag en is het vol in "gebruik". 90% van de functionaliteit is onbekend en zal vaak ook niet bekender worden. Soms is er nog een applicatiebeheerder die mensen zo ver probeert te krijgen dat er meer gebruikt wordt van de ingebouwde, bestaande functies van het softwarepakket. Vaker nog gaat iedereen zijn gang en probeert zich een weg te vinden in veelheid aan mogelijkheden. Ieder op zijn eigen manier......

Door te investeren in de digitale vaardigheden van werknemers kan op een makkelijke manier veel geld bespaard worden. Uit dit zelfde onderzoek komt naar voren dat de beste manier om werknemers meer digitale vaardigheden bij te brengen is door kennisdeling tussen collega's onderling te bevorderen. Vreemd genoeg, en dit wordt ook in dit zelfde onderzoek benadrukt, is dat deze manier van besparen nauwelijks op de agenda staat bij organisaties. Omdat veel mensen moeite hebben met veranderen staan zij stil in de ontwikkeling van computervaardigheden. Op deze manier gaat veel tijd en geld verloren. De schatting van de UvT is een conservatieve schatting. Ook met de aantrekkende economie kan men er alleen maar van uit gaan dat het nu nog veel meer is en dit bedrag zal alleen nog maar groeien. 

Elkaar aanspreken

Collega's spreken elkaar ook niet of nauwelijks aan bij de digitale werkzaamheden om iemand te wijzen op een bepaalde functionaliteit. Veel onderwerpen zijn bespreekbaar en uit de de taboesfeer. De Digitale vaardigheden liggen echter bij veel medewerkers gevoelig. Je zou daar iemand als "dom" mee kunnen wegzetten. Opdringerig, betweter of als bemoeial gezien worden als je als digitale wijsneus iemand een tip geeft.

Ook de helpdesk zal mensen helpen en het probleem proberen op te lossen. Een helpdesk ziet zich niet als de aangewezen instantie om de aanmelder op zijn digitale onkunde te wijzen. Leidinggevende hebben het ook vaak niet op hun radar en de gebruiker zelf heeft het vaak niet door en wijt het aan technische problemen. Terwijl 60% van de gemelde problemen bij een helpdesk toch echt makkelijk door de aanmelder zelf op te lossen zijn. Dus als de medewerker zelf, de leidinggevende, de helpdesk en de collega's iemand niet wijzen op functionaliteit waar tijd en geld mee te winnen is, wie moet dat dan doen?  

Collega's onder elkaar

Het vreemde is dat uit dit onderzoek ook blijkt (en de eigen ervaring leert dit ook) dat collega's het liefst van elkaar leren. Dit blijkt de prettigste manier te zijn. Alleen gebeurt het te weinig en wordt het ook niet aangemoedigd door afdelingshoofden of directie. De spreekwoordelijke waan van de dag en werkdruk regeren. Zo wordt er geen tijd gemaakt om met zijn allen te onderzoeken of (digitale)werkprocessen efficiënter kunnen. Alleen het gesprek tussen collega's op gang helpen over dit onderwerp zou al veel tijd en geld schelen. Uit de workshops die ik geef blijkt elke keer weer dat de kennis op een afdeling, of binnen een team aanwezig is. Daar is geen klik-hier-klik-daar cursus voor nodig. Wat nodig is: kennisdeling en de mogelijkheid om open te communiceren over dit onderwerp. 

Ok, Hoe dan?

Het wordt tijd dat hierin verandering wordt gebracht. De digitale transformatie is een onomkeerbaar proces en van alle werknemers wordt steeds meer verwacht. Ook wat betreft de Digitale vaardigheden. Het inzicht in de digitale middelen, en bekend zijn met de mogelijkheden is een vereiste. Een simpele oplossing kan zijn door het onderwerp Digitale vaardigheden bespreekbaar te maken. Door het te hebben over werkprocessen, werkzaamheden die verbeterd zouden kunnen worden om meer tijd vrij te maken voor mensenwerk is het niks persoonlijks. Een open communicatie sfeer creeëren is hierbij van groot belang. 

Digitale wijsneusen verzamelen

Door de digitale wat verder ontwikkelde medewerkers bij elkaar te brengen en hen het voortouw te geven kan men een impuls geven aan de digitale ontwikkeling van het personeel. Belangrijk daarbij is dat men het over het proces heeft, niet over personen. Ook kan er verteld worden dat niemand alles kan weten van de digitale wereld en dat dit dus ook niet verwacht wordt. Samen weet men meer en om hier op in te zetten en gebruik van te maken kunnen veel werkprocessen verbeterd worden. Dit maakt tijd voor klant of leerling en daar is het ten slotte om te doen.

Lees hoe simpel en voor de hand liggend het eigenlijk is in De 5 inzichten van het digiweten

 

Ontvang de nieuwsbrief (1 á 2 keer per maand)
met tips over Digitale vaardigheden.

Schakel javascript in om dit formulier in te dienen

Bekijk de Mogelijkheden / neem contact op.

Schrijf je bericht hier...
Je bent niet ingelogd ( Registreren ? )
of reageer als bezoeker
Reactie laden... De reactie wordt vernieuw na 00:00.

Wees de eerste die reageert.

Wil je op de hoogte blijven?

Klik op de knoppen hieronder en blijf op de hoogte.